tirsdag 3. mai 2016

Hvit storklokke - og om deling av stauder - få nye planter helt gratis!

Hvit storklokke (Campanula latifolia "Alba") vises godt i hagen min når den står i blomst. Den skal egentlig blir mellom 60-100 cm, men i fjor ble den 120 cm! Den finnes også i en blåfiolett versjon som jeg gjerne skulle ha hatt. Ser for meg at den hvite og den blå storklokka ville stå fint til hverandre.

 Storklokke vokser vilt i Norge og ble i tidligere tider brukt som grønnsak - de første bladene om våren ble anvendt som spinat. Planten sår seg selv i et ganske lite omfang. Jeg har hatt storklokke i fem år, men i fjor var første året jeg har funnet frøplanter av den.

Ettersom jeg gjerne vil ha flere av denne flotte stauden, vil jeg dele den. Fremgangsmåte: Grav opp planten og del den opp i to eller flere deler - alt etter hvor mange planter du trenger. Alternativt kan du bare dele av en bit og la resten av planten stå i fred.

Grav et hull som er større enn selve plantedelen, fyll på litt av jorda - gjerne blandet med litt kompost - og vann godt.

Fyll på resten av jorda og klapp til jorda rundt den oppdelte planten, slik at røttene får god kontakt med jorda. Vann igjen helt til slutt. Så er det bare å glede seg til at storklokka blomstrer uti juli en gang. Generelle regler for deling av stauder: Del de høstblomstrende staudene om våren, og de vårblomstrende staudene om høsten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar