fredag 29. april 2016

Rosa Aicha - og om beskjæring av buskroser

Rosa Aicha er meget herdig og kan dyrkes med hell opp til herdighetssone 6 (H6). Her på Uthaug er det sone H3, så her trives Aicha utmerket. Hver vår gjødsles den med kugjødselkompost og deretter får den to ganger med pelletert hønsegjødsel - siste gang i begynnelsen av juli. Ved godt stell, belønner den oss med et fantastisk flor i juli og et litt mindre flor i august.

De første årene etter at jeg har plantet en buskrose, fjerner jeg bare visne greiner og tupper på greiner som er frosset tilbake om vinteren. Etter 4-5 år, beskjærer jeg buskrosene tidlig om våren - før bladene er kommet ut på buskene. Da skjærer jeg 1-2 av de eldste og brune greinene helt ned, for å sikre at det kommer sterke nyskudd helt nedenfra. Resten av busken beskjærer jeg med ca. 1/3 og former samtidig busken slik jeg vil ha den.
Kilde: Damms store roseleksikon, 2005 (Charles & Brigid Quest-Ritson)

Rosa Aicha har en lekker, lys gul farge og store, halvfylte blomster som også dufter deilig! Den er en av de første som blomstrer i min hage og det gjør at jeg er blitt ekstra glad i den. Aicha er meget blomsterrik og lyser virkelig opp i hagen. Rosebusken ble i 2015 - etter å ha stått i hagen i 5 år, 2,5m høy og 2m bred. Husk å sette av god plass hvis du har tenkt å plante en Aicha-rose i hagen din! Nå i vår har jeg beskåret Aicha ganske kraftig, for den ble nesten for stor i fjor!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar